Redusert emballasje kan resultere i mer matsvinn!

I 2017 havnet Tine på førsteplass da forbrukerne kåret «Norges mest bærekraftige bedrift». I dag, to år senere, er målet for fremtidens emballasjestrategi også satt: Innen emballasje, ønsker Tine å bli oppfattet som den mest forbrukerorienterte og bærekraftige aktøren innen næringsmidler i Norge.

Morten Aas, leder for Emballasje og Design i Tine Innovasjon og Marked mener det kanskje er et hårete mål, men at de ønsker å nå det. Han forteller at kravene til innpakning av meieriprodukter, ofte krever sitt av emballasjens funksjon og utforming.

– Om materialbruken reduseres for mye, ser vi at det kan resultere i mer matsvinn. Det er svært uheldig. Jeg mener det fins et grensesnitt mellom emballasjebruk og matsvinn, en balanse man må finne. Dette kan ofte være en litt vrien oppgave. Som produsent av meieriprodukter, er vi opptatt av at produktene må ha en viss holdbarhet, samtidig som smaksopplevelsen bevares.

Morten Aas, leder for Emballasje og Design i Tine Innovasjon og Marked.

 

– Hvilke endringer er gjort på emballasjeplan for å øke holdbarheten på denne måten?

På noen ikoniske emballasjevarianter, som melkekartongen, vil de fleste emballasjeforandringer synes, men ikke alle. Tinemelk-kartongen har, siden nittitallets «Brett ut og bøy helt tilbake»-kartong, gjennomgått en rekke fornyelser. Blant de siste er implementeringen av en lysbarriere, som har gjort at melken gikk fra å være holdbar i 7-10 dager, til og i dag være holdbar i 14 dager. Vi har gradvis klart å øke holdbarheten på melken, gjennom fokus på råvarekvalitet, emballasje, prosessog hygiene.

-Hvordan har emballasjedebatten endret seg i løpet av din tid hos Tine?

– Vi har sett et økt, litt endret fokus på emballasje de siste årene. Fokuset på plast og bærekraft er i vinden nå. I begynnelsen var det likevel dagligvarehandelen som startet debatten ved å hinte om potensialet for bedre logistikkløsninger, om man utnyttet emballasje og pakningsmetoder mer effektivt. Slik kunne man bedre fyllingsgraden, og få flere produkter på pallen – og i hyllene.

– Kartongene våre for ferdiglaget dessert som gele, puddinger og vaniljesaus var tidligere en stor utfordring å pakke i D-pak. Pyramideformen i dessertkartongene ble erstattet med en typisk rektangulær pakning, og ble over natten mye mer logistikkvennlig. Slike små endringer i selve emballasjen har bidratt til at vi nå kan utnytte palleplass på en mye bedre måte.

 

Vi har sett et økt, litt endret fokus på emballasje de siste årene.

 

Plastdebatten i endring?

De siste årene har emballasjedebatten dreid mer i retning bærekraft, med et spesielt fokus på plast. Morten mener den noe ensidige vinklingen som preget ordskiftet i startfasen, nå er i ferd med å balanseres ut.

– Plutselig ble plast på mange måter den store syndebukken, og debatten rommet sjelden nevneverdig anerkjennelse av plastens mange positive egenskaper. Det siste halvåret har jeg likevel merket meg at debatten er blitt mer nyansert. Det virkelige problemet trekkes i større grad frem, nemlig unødvendig forsøpling, som gjør at plasten kommer på avveie og havner i naturen. Det at plastemballasje er en viktig bidragsyter i forhold til å redusere matsvinn, nevnes også oftere.

– Hvordan jobber dere med plast i Tines emballasjestrategi?

– Vi fokuserer på å benytte plast fra fornybare råvarer, noe vi allerede gjør på melkekartongene. Hvilke materialer som kan benyttes for delen av emballasjen som skal være i direkte kontakt med matvarene, er strengt regulert for å garantere matsikkerheten. Det utvikles nå mer avansert teknologi innen sorteringssystemer og utstyr som benyttes for å produsere resirkulert plast. Dette er viktige nyvinninger, som på sikt kan åpne for å benytte resirkulert plast i matkontakt-materialer.

Nå er alle kartonger med Tinemelk® fra 100 % fornybare råvarer.

 

Nytt direktiv skaper nye emballasjebehov

Tine fremstiller nesten tusen forskjellige produkter, og brukte i 2018 opp mot 29 000 tonn emballasje. EU har nylig vedtatt engangsplastdirektivet som forbyr bruk av engangsplast. Dette vil få konsekvenser for Tine som matvareprodusent, forteller Morten.

– Internt i Tine, må vi nå sette oss ned og se på alt av materialer, fra skjeer til sugerør. Om noen emballasjeleverandører der ute har smarte, bærekraftige løsninger på lager, som kan skape gode erstatninger for plast, må de gjerne ta kontakt med meg.

 

HOLDBAR 2020 ønsker å skape en opplevelse som åpner for innovasjon og forretningsmuligheter.

 

Kårer årets innovasjon innen produksjon og emballering på Holdbar i 2020

I mars neste år åpner Holdbar 2020 dørene. Prosjektleder i Holdbar, Cecilie Svabø, forteller at målet frem mot messen er å skape en opplevelse som åpner for innovasjon og forretningsmuligheter, gjennom kåringen av «Årets innovasjon innen produksjon og emballering».

– Vi ønsker å fremme innovasjon og emballering, i en setting hvor grundere og små bedrifter får muligheten til å vise seg frem. De som har tenkt nytt rundt emballasjeproduksjon kan melde seg på kåringen, som det vil informeres nærmere om i den kommende tiden.

 

Share this: